Sunday 9 September 2012

Kura-kura (Upin & Ipin)

Aku ada banyak binatang peliharaan..(xde la banyak mane pun)
Salah satunya Upin & Ipin...
Tapi sekarang da tinggal Upin jew
Sebab 1 lagi da hilang, orang curi mase ktowg sume xde kat rumah...

kura-kura tu aku dapat dari cikgu aku, cikgu puteri namanye...baik orangnya.  dy bagi kt family ktowg sebab dy da nk pindah rumah. masa tu aku form 5 lagi.  mase dy bagi, kura-kura tu besar dy lebih kurang piring cawan jew.  tapi sekarang dy da besar pinggan makan tau.  ktowg bagi dy makan kangkung..sedap katenye...huhu...rupa dy lebih kurang macam ni la..

lepas tu, ktowg slalu bersihkan kolam yang dy duduk tu, bila ktowg lepaskan dy kt luar, dy jalan sikit punya laju..tak habis fikir, macam mane orang dulu-dulu bole cakap kura-kura ni lambat..haha...just joke,,(ehh, tp btol tau)..

baru-baru ni, after aku balik ke U lepas cuti raya, aku telefon ibu nak tanya khabar..ibu pulak dengan excitednye bagitahu "kak, kura-kura kite da bertelur!".  aku apa lagi, menjerit la..seronok bila dapat tau dy bertelur (sebenarnya xpernah tahu pun kura-kura tu betina rupanya..hahaha)..tapi lepas tu aku diam, dalam kepale otak mula fikir, macam mana dy bole bertelur sebab dy duk dalam kolam tu sorang-sorang jew..  hahaha...ibu pun start la bercerita sampai kredit phone aku habis..pastu sambung lagi guna phone lagi 1..hahaha


macam ubi kentang pun ada...huhu...


lepas tu baru ingat, aritu ade jiran bagi kura-kura, hmmm...bapak besar kura-kura tu...dy punya cengkerang da macam topi askar..sebab warna kelabu..  ganas kura-kura tu, asyik nk keluar jew..xreti duduk diam-diam dalam kolam Upin uh..tp memang la sebab jiran aku tu pun jumpe kt tepi jalan.  kura-kura tu da jauh berhijrah, mane nak duk dalam kolam yang sempit uh.. tapi memang btol, dy xlame pun duduk dalam kolam tu, dalam dua bulan jew pastu hilang..rasenya dy panjat tebing kolam tu kot.  rupe dy lebih kurang macam ni laa...

bila Upin bertelur, family mula la sibuk sebab xpernah ada pengalaman nak handle situation macam ni.  dan sekarang family ktowg rajin search internet bab nk tau macam mane nak jage telur kura-kura tu...kalau dalam perkiraan, 2 bulan dari sekarang bole da tau keputusannya..

so, sekarang dalam proses penantian..

TUNGGU!! 

No comments:

Post a Comment